1.
GRAVÍROVÁNÍ
Toto brousí většinou stroje, pantografy a jiné moderní gravírovací mašiny. Brousí se rotačně. Sklenice je pevně ukotvena a stroj, ať na ploché sklo nebo oblé - sklenice, lahve a vázy, gravíruje daný dekor.
Využití mimo občasné gravírování skla a lahví hlavně gravírování - frézování plastových cedulek, kovových štítků a jiných…
2.
PÍSKOVÁNÍ SKLA
Tato technika jak z názvu vyplívá je zdobení skla pomocí tryskání pískových zrnek pod vysokým tlakem proti sklu přes různě upravované krycí fólie. Postupným odebíráním a přidáváním fólií a nebo použitím různých zrn, můžeme docílit až překvapivých dekorů. Vše ale musí probíhat v neprodyšně uzavřené kabině.
Používá se buď plochá jako matování, nebo pro tvoření různých motivů, jak na větší plochy tak na sklenice a to i v menších rozměrech.
3.
LEPTÁNÍ KYSELINOU
Je prováděno tak, že se v tomto případě sklenice nejprve potopí do teplé ochranné voskové… lázně. Po vyjmutí a zaschnutí se jehlami, ručně nebo na pantografu vyryje motiv a následně je na takto obnažené místo nanesena krátce kyselina a po té opláchnuta. Pak se sklenice zbaví vosku a hotovo. Daný dekor je jemná linka a hlavně lesklá.
Proto se také leptání skla používá při leštění skla. To ovšem ale jen pro hrubé základní broušené řezy. Následně se brousí - řežou jemné klínové řezy - muřinky, vídeňská matová výplň… To už ale spadá do jiné techniky.
4.
LEPTÁNÍ SOLEMI
Zde se používá podobně jako u pískování.
5.
TAKZVANÉ PUNKTOVÁNÍ
Dříve hojně používané ale ručně. Dnes již strojně, mašinkou ze které vyjíždí či vystřeluje něco jako ze šicího stroje vidiový hrot a vztváří místa se spoustou zaštípaných bodů. Čím hojněji, tím je místo světlejší.
Dnes je toto používáno nejčastěji na náhrobcích.
6.
2D a 3D LASER
Dnes nová technologie, podobná bodu č.4 punktování, akorát že světelný paprsek může svým výbojem v určité vzdálenosti udělat podobnou stopu, ale s tím, že toto dovede díky svým vlastnostem i uvnitř skla. S pomocí počítače a scanerů je možné docílit i trojrozměrného obrazu. Podmínka rovné a kvalitní - optické sklo, z důvodu lomu světla.
7.
BROUŠENÍ, KULENÍ ŘEZÁNÍ A HRANAŘINA
Tyto techniky jsou vlastně podobné, spadá do nich také i rytí skla.
Jde o odbrušování, obrušování, nebo vybrušování určitého dekoru brusnými koly různě tvarovanými, hrubými či jemnými, v závislosti na tom, kolik materiálu chceme odebrat a jakou stopu po brusu zanechat. Nejvíce se snad liší hranařina, jelikož se brousí na boku kola, proto toto kolo je položeno vodorovně, stejně jako hrnčířský kruh. Díky rovné ploše je možné docílit opravdové roviny. Ostatní brousící techniky odebírají sklo po obvodu kol, proto jsou kola svisle uchycena. Brusivo je vždy součástí kola, snad někdy mimo leštění, kdy se nanáší leštící směs nan kolo. Při broušení je zapotřebí chladit vodou, která i čistí kolo, které lépe bere.